ZASADY POSTĘPOWANIA WOBC UCZNIÓW UZALEŻNIONYCH,

ZAGROŻONYCH UZALEŻNIENIEM

LUB ROZPROWADZAJACYCH ŚRODKI PSYCHOAKTYWNE

 

 

 

 

1. Identyfikacja problemu: określenie, kto, gdzie, kiedy i jakie środki psychoaktywne stosuje bądź je rozprowadzania.

 

2. Rozmowa wychowawczo-diagnostyczna pedagoga szkolnego z uczniem w obecności wychowawcy klasy (próba określenia stopnia zaawansowania odurzania się środkami psychoaktywnymi bądź ich rozpowszechniania).

 

3. Powiadomienie dyrekcji o problemie.

 

4. Telefoniczne powiadomienie rodziców o konieczności natychmiastowego zgłoszenia się do szkoły.

 

5. W przypadku rozpowszechniania środków psychoaktywnych wezwanie policji.

 

6. Rozmowa pedagoga z nauczycielami przedmiotowymi w celu zebrania spostrzeżeń o uczniu (jego funkcjonowaniu na tle klasy, aktywności, problemach).

 

7. Rozmowa wychowawcy z uczniami klasy, w której stwierdzono problem – diagnoza środowiska rówieśniczego ucznia i podjęcie działań zgodnie z „koncepcją naprawczą”. „Koncepcja naprawcza” dotyczy:

a.) zawarcia kontraktu z rodziną ucznia odurzającego się,

b) uruchomienia „programu naprawczego” skierowanego do uczniów z grupy ryzyka (zatwierdzonego przez MENiS z drugorzędowej profilaktyki uzależnień),

c) wzmożenia działań profilaktycznych z zakresu profilaktyki uzależnień ze Szkolnego Programu Profilaktyki.

 

8.    Rozmowa pedagoga z rodzicami w obecności dyrektora szkoły, wychowawcy i ucznia w celu zawarcia kontraktu.

 

Etapy kontraktu:

a) uświadomienie wagi problemu (zapoznanie z prawami, zdrowotnymi i wychowawczymi konsekwencjami posiadania i stosowania środków psychoaktywnych),

b) ustalenie celu kontraktu,

c) mediacje,

d) spisanie porozumienia, które dotyczy:

- zgłoszenie się rodziny do specjalisty spraw uzależnień ośrodków pomocy np.: „ETAP” lub „MOKiT”,

- ustalenie terminu zgłoszenia się,

- podjęcia terapii określonej przez specjalistę,

- ustalenie częstotliwości kontaktów rodziny ze szkołą, dni, godziny miejsca spotkań (wizyty rodzica nie rzadziej niż raz w miesiącu),

- ustalenia częstotliwości spotkań ucznia (dnia, godziny i miejsca) z pedagogiem lub psychologiem szkolnym - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

- ustalenia form aktywności ucznia na rzecz społeczności szkoły w ramach jego rehabilitacji,

- ustalenia organizacji czasu wolnego ucznia poza terenem szkoły (określenie godzin powrotu, miejsc przebywania, częstotliwość wyjść),

- określenie czasu obowiązywania kontraktu,

- głośnego odczytania treści kontraktu,

- pisemnego przyjęcia kontraktu poprzez złożenie podpisu i daty jego zawarcia.


9. W sytuacji nie zgłoszenia się rodziców do szkoły:

- powiadomienie dzielnicowego IV Komisariatu Policji,

- wystąpienie szkoły do Sądu Rejonowego V Wydziału Rodzinnego i Nieletnich z wnioskiem o zbadanie sytuacji rodzinnej w związku z ryzykownymi zachowaniami
ucznia.

 

10. W przypadku braku współpracy rodziny ze szkołą, nieprzestrzegania kontraktu, a także kontynuacji dalszego odurzania się ucznia środkami psychoaktywnymi, wystąpienie do sądu o nadzór kuratora, dalsza współpraca z policją, przekazanie sugestii rodzicom o leczenie uzależnień w warunkach szpitalnych.