ZASADY POSTĘPOWANIA WOBC UCZNIÓW UZALEŻNIONYCH, ZAGROŻONYCH UZALEŻNIENIEM LUB ROZPROWADZAJACYCH ŚRODKI PSYCHOAKTYWNE
1. Identyfikacja problemu: określenie, kto, gdzie, kiedy i jakie środki psychoaktywne stosuje bądź je rozprowadzania.
2. Rozmowa wychowawczo-diagnostyczna pedagoga szkolnego z uczniem w obecności wychowawcy klasy (próba określenia stopnia zaawansowania odurzania się środkami psychoaktywnymi bądź ich rozpowszechniania).
3. Powiadomienie dyrekcji o problemie.
4. Telefoniczne powiadomienie rodziców o konieczności natychmiastowego zgłoszenia się do szkoły.
5. W przypadku rozpowszechniania środków psychoaktywnych wezwanie policji.
6. Rozmowa pedagoga z nauczycielami przedmiotowymi w celu zebrania spostrzeżeń o uczniu (jego funkcjonowaniu na tle klasy, aktywności, problemach).
7. Rozmowa wychowawcy z uczniami klasy, w której stwierdzono problem – diagnoza środowiska rówieśniczego ucznia i podjęcie działań zgodnie z „koncepcją naprawczą”. „Koncepcja naprawcza” dotyczy: a.) zawarcia kontraktu z rodziną ucznia odurzającego się, b) uruchomienia „programu naprawczego” skierowanego do uczniów z grupy ryzyka (zatwierdzonego przez MENiS z drugorzędowej profilaktyki uzależnień), c) wzmożenia działań profilaktycznych z zakresu profilaktyki uzależnień ze Szkolnego Programu Profilaktyki.
8. Rozmowa pedagoga z rodzicami w obecności dyrektora szkoły, wychowawcy i ucznia w celu zawarcia kontraktu.
Etapy kontraktu: a) uświadomienie wagi problemu (zapoznanie z prawami, zdrowotnymi i wychowawczymi konsekwencjami posiadania i stosowania środków psychoaktywnych), b) ustalenie celu kontraktu, c) mediacje, d) spisanie porozumienia, które dotyczy: - zgłoszenie się rodziny do specjalisty spraw uzależnień ośrodków pomocy np.: „ETAP” lub „MOKiT”, - ustalenie terminu zgłoszenia się, - podjęcia terapii określonej przez specjalistę, - ustalenie częstotliwości kontaktów rodziny ze szkołą, dni, godziny miejsca spotkań (wizyty rodzica nie rzadziej niż raz w miesiącu), - ustalenia częstotliwości spotkań ucznia (dnia, godziny i miejsca) z pedagogiem lub psychologiem szkolnym - nie rzadziej niż raz w tygodniu, - ustalenia form aktywności ucznia na rzecz społeczności szkoły w ramach jego rehabilitacji, - ustalenia organizacji czasu wolnego ucznia poza terenem szkoły (określenie godzin powrotu, miejsc przebywania, częstotliwość wyjść), - określenie czasu obowiązywania kontraktu, - głośnego odczytania treści kontraktu, - pisemnego przyjęcia kontraktu poprzez złożenie podpisu i daty jego zawarcia.
- powiadomienie dzielnicowego IV Komisariatu Policji,
- wystąpienie szkoły do Sądu Rejonowego V Wydziału Rodzinnego i Nieletnich
z wnioskiem o zbadanie sytuacji rodzinnej w związku z ryzykownymi zachowaniami
10. W przypadku braku współpracy rodziny ze szkołą, nieprzestrzegania kontraktu, a także kontynuacji dalszego odurzania się ucznia środkami psychoaktywnymi, wystąpienie do sądu o nadzór kuratora, dalsza współpraca z policją, przekazanie sugestii rodzicom o leczenie uzależnień w warunkach szpitalnych.
|
||